Elfogadta az EU a nemzetközi szállításra és a járművezetők kiküldetésére vonatkozó új szabályokat
Az Európai Unió tagállamai elfogadták az uniós közúti szállítási ágazat reformját jelentő új szabályokat, amelyek a nemzetközi szállítást végző járművezetők kiküldetését, munkakörülményeit is meghatározzák – közölte az uniós tanács kedden. A jogszabályt még az Európai Parlamentnek is el kell fogadnia ahhoz, hogy hatályba léphessen.
A mobilitási csomag néven ismert reform keretében jobb szociális és munkakörülményeket kívánnak teremteni a gépjárművezetőknek, ugyanakkor az is cél, hogy megteremtsék a fuvarozók határokon átnyúló szolgáltatás-nyújtásának szabadságát. Az új szabályok hozzájárulnak továbbá a közúti közlekedésbiztonság javításához – közölték.
Az új szabályok a járművezetők kiküldetésével összefüggésben egyebek mellett meghatározzák, hogy a hivatásos gépjárművezetők miként részesülhetnek az “ugyanazon helyen elvégzett ugyanolyan munkáért ugyanolyan bért kell fizetni” elv előnyeiből. A járművezetők maximális munkaidejére és minimális pihenőidejére vonatkozóan bizonyos rugalmasságot vezetnek be; a nemzetközi árufuvarozásban részt vevő járművezetők ezentúl több időt tölthetnek otthon, munkarendjüktől függően három- vagy négyhetente hazatérhetnek.
Az új szabályok szerint legalább 45 óra a rendszeres heti pihenőidő, amit a járművön kívül kell tölteni. Ha a járművezető ezt a pihenőidőt az otthonától távol tölti, szállását a munkáltatónak kell fizetnie. Noha a rendszeres heti pihenőidőt nem lehet parkolókban tölteni, az unió ösztönözni fogja biztonságos és védett parkolóterületek kiépítését és használatát – rögzítették.
A járművezetők kiküldetésére, a fuvarozó saját országán kívül végzett szállítási műveletekre vonatkozó rendszer változatlan marad, eszerint 7 napon belül legfeljebb 3 szállítási művelet, úgynevezett kabotázs végezhető. A szisztematikus kabotázs megelőzése érdekében a javaslat 4 napos várakozási időszakot vezet be, és csak ezt követően lehet ugyanazon ország területén belül ugyanazon járművel szállítást végezni. A szabályok előírják, hogy a nemzetközi szállításban részt vevő teherautóknak legalább nyolchetente egyszer vissza kell térniük a vállalat operatív központjába. Ez a gyakoriság biztosítja, hogy a járművezetők második négyhetes munkaciklusuk végén a járművel együtt hazatérjenek.
A szakminisztérium közleménye a mobilitási csomagról
Magyarország kezdettől fogva ellenzi a fuvarozókat érintő uniós szabályozási terveket, mert azok minden józan megfontolással ellentétesek. A szigorú és részben teljesíthetetlen követelmények a járművezetőkre vonatkozó szociális szabályokat figyelmen kívül hagyó harmadik országbeli fuvarozókat hozzák előnyös helyzetbe — áll az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) 2020. április 8-án kiadott közleményében.
Magyarország korábbi álláspontját fenntartva kész megfontolni, hogy az első Mobilitási Csomag káros rendelkezéseinek hatályon kívül helyezése érdekében az Európai Bírósághoz forduljon — áll a közleményben.
A gazdaságvédelmi akciótervről kezdeményez személyes konzultációt Palkovics László miniszterrel az MKFE és a NiT
Az érdekképviseletek arra figyelmeztetnek, hogy a járványhelyzetet követően az alágazat újraindításakor kizárólag azok a vállalkozások lesznek versenyben, akik a következő hónapokban túlélnek, s aktív szereplői maradnak a közúti személy- és áruszállítási szektornak.
„Az alágazatot irányító tárca vezetőjeként, valamint a gazdaságvédelmi akciótervet koordináló megbízottként kérjük, biztosítson lehetőséget a hazai fuvarozói kapacitások mintegy kétharmadát képviselő érdekképviseletek vezetői számára egy – a járványügyi szabályok betartása mellett létrehozott – személyes találkozóra, hogy a szakmai szempontok figyelembevételével is megvitassuk az alágazat számára nyújtandó támogatásokra előkészített javaslatainkat, s rögzítsük a megvalósítás ütemének fő pontjait” – zárja levelét Ignácz József Péter az MKFE és Füle László a NiT Hungary elnöke, valamint Karmos Gábor az MKFE főtitkára és Dittel Gábor a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.
A német cégek a dolgozóikat „ideiglenes szabadságra” küldik. A fizetésükhöz ilyenkor az állam járul hozzá
Már közel 470.000 bejelentés érkezett a Kurzarbeitre a Német Foglalkoztatási Ügynökséghez (csak márciusban), azaz egy támogatási modellre, amelynek a lényege, hogy a munkavállalót pl. ideiglenes szabadságra küldik. Tavaly havonta 2.000-nél kevesebb bejelentés volt. Az úgynevezett rövidített munkaidő mechanizmusnak köszönhetően a munkavállalók kapnak fizetést, a munkaadó pedig nem veszít ezen, mert annak az oroszlánrészét az állam fizetni.
A Kurzarbeit egyre népszerűbb lesz, nem csak Németországban. Hasonló megoldást kezdtek alkalmazni Franciaországban és Hollandiában is. Röviden az a lényege, hogy a cég lerövidítheti a munkavállaló munkaidejét, és akkor csak a ledolgozott órákért fizet, a maradékot pedig az állam kiegészíti. Vagy a vállalat elküldheti a munkavállalót ideiglenes szabadságra, amelynek során „készenlétben áll”, hogy visszatérjen a munkába. Amennyiben a munkaadónak szüksége van a segítségére, akkor a teljes díjat fizeti neki a cég költségvetéséből. A várakozási időre az állam fizet (közvetetten, mert bár a pénzt a munkáltató utalja, a munkáltató a pénzt a Szövetségi Munkaügyi Hivataltól kapja). Ilyenkor azonban a munkavállaló a fizetése nettó 60%-át kapja meg (67%-t, ha a családban van gyermek). A társadalombiztosítási járulékokon fele-fele arányban osztoznak.
Németországban a rövidített munkaidős megoldást néhány feltétel fennállása esetén lehet alkalmazni. Először is, kizárólag válsághelyzetben, azaz gazdasági válságkor vagy járvány esetén. Másodszor, a munkavállalónak bele kell egyeznie. Harmadszor, mielőtt a munkaadó emellett döntene, ki kell merítenie a többi elérhető lehetőséget, pl. a szabadságot, a túlórák kivételét vagy az otthonról való munkavégzést – ezt leírtuk a német oldalunkon.
A Kurzarbeit nem új megoldás, de az alkalmazását leegyszerűsítették, amikor kitört a koronavírus-járvány. Korábban ugyanis csak akkor lehetett alkalmazni, amikor a foglalkoztatottak 33%-át érintette a fizetés legalább 10%-ának elbvesztése. Most a munkavállalók arányát 10%-ra csökkentették.
Ezen felül a kompenzációt kiterjesztették az ideiglenes munkavállalókra is.
A logisztika a Kurzarbeithez folyamodik
Habár, amint a Bloomberg is megállapította, a Kurzarbeit hagyományos haszonélvezői a gyártók voltak, most az Angela Merkel programjában való részvételre szólítja fel a szolgáltatási ágazat cégeit is.
És mások is ehhez folyamodnak, például a szállítmányozási ágazat is. Ez elmúlt időszakban a média beszámolt arról, hogy a rövidített munkaidőt alkalmazta egyes munkavállalóival szemben a Kuehne + Nagel logisztikai vállalat is, amely így reagált a megrendelések számának visszaesésére.
A különleges idők különleges eszközökért kiáltanak” – szögezte le a munkavállalókhoz írt levelében a Kuehne + Nagel német részlegének vezetője.
Egyelőre azonban nem tudni, hány embert érint a Kurzarbeit alkalmazása ennél a cégnél.
https://trans.info/hu/vigyazzat-olaszorszagban-a-gatlastalan-rablok-kihasznaljak-a-jarvanyt-180539#
Vigyázat Olaszországban! A gátlástalan rablók kihasználják a járványt
HATÁRHELYZET
Szlovákia: Parassapuszta 1 óra/be; Rajka ½ óra/be; Vámosszabadi ¼ óra/be
Ausztria: Hegyeshalom 1 óra/be; Sopron ½ óra/be
Horvátország: Udvar 1 óra/ki
Szerbia: Röszke 2 óra/ki, 1 óra/be
Románia: Ártánd 3 óra/ki, 1 óra/be; Csanádpalota 2 óra/ki, Csengersima: 2 óra/ki